CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 18, 2008

Selagi Ada Dia

Sinopsis belakang buku:
Pertemuan tanpa dirancang telah membuka pintu hati Arianni untuk mengenal erti cinta. Apatah lagi, lelaki itu berjanji menjadikan dia sebahagian hidupnya, berjanji bahawa segalanya mampu ditangani dan berjanji akan mempertahankan cinta mereka.Namun, kasih yang disulam, janji yang dimaterai terlerai akhirnya bila terbongkar satu rahsia yang tidak terduga. Sebagai wanita bermaruah, Arianni nekad menoktahkan segala impian. Cinta pertamanya harus dibuang jauh daripada kotak ingatan. Lelaki itu bukan untuknya.
Tahun berlalu... hadirlah lelaki baru dalam hidupnya. Sayangnya, pintu hati dia masih tertutup rapat. Rasa terluka itu masih ada. Baginya, cinta kedua tidak membawa sebarang makna; tiada keikhlasan, tiada kejujuran. Lalu bagaimana? Selama manakah lagi harus dia tunggu untuk mengecap nikmat kebahagiaan? Terlalu memilihkah dia.

Ari seorang yang disenangi sesiapa yg mengenalinya termasuk Haris, teman rapat kakaknya, Kak Mal. Ari tak tau yang selama ini dia berhubungan melalui telefon dgn Haris, apabila hatinya sudah terpaut barulah diketahui bahawa lelaki itu ada Haris. Haris menyatakan dia rapat dgn Malini sbg kawan tetapi Ari tahu yang Kak Mal menyimpan impian utk menjadi isteri Haris.Haris hanya mampu berjanji akan meleraikan kekusutan tetapi tidak bertindak, membuatkan Ari meneruskan hasrat utk ke London menyambung pengajian tambah2 pula dirinya sudah dibenci kak Malini dan ayahnya sendiri. Dia nekad utk melupakan pecinta pengecut seperti Haris yg tidak berbuat apa2, seolah hanya Ari yg bersalah merampas kawan lelaki kakak sendiri, malahan langsung tak datang ke airport utk mengucapkan selamat tinggal

Setelah tamat belajar Ari bekerja selama setahun, sehinggalah satu hari dia menerima emel dari kakak iparnya, kak Lin menceritakan kesihatan ibu dan ayahnya yg kian uzur. Setelah tiga tahun menyepikan diri, Ari pulang dgn hasrat mahu menjaga ibu dan ayahnya. Perjalanan pulang menemukan dia dgn Idris, seorang usahawan yg berjaya dan sudi menjadi pendengar yang setia. Sebelum berpisah Idris sempat memberikan kadnya.

Ayah Ari menghidap penyakit lupa, suka marah dan menengking, namun Ari tabahkan hati dan mengingatkan dirinya bahawa ayahnya sedang sakit, even ibunya sendiri dilayan seperti hamba. Sedih diperlakukan begitu, Idris dijadikan tempat meluah rasa dan Ari selesa dgn lelaki yang jauh lebih berusia dari dirinya. sementara itu Haris tidak jemu2 merayu dan mengganggunya supaya menerimanya kembali.

Malini mengamuk dan tidak dapat menahan marah bila mendapat tahu Haris berjumpa Ari, membaling gelas menyebabkan kepala Ari terluka. Ibu Ari sanggup menanggung kos lawatan ke Korea untuk Ari menenangkan jiwanya yg parah. Ari bertolak ke Korea bersama keluarga abgnya, iaitu abg Yus, kak Lin dan 2 org anak mereka. Kejutan utk Ari pabila Idris turut menyertai mereka selepas sehari di sana.

Di Korea, kemesraan Idris n Ari bertambah erat. Namun Ari keliru dgn cinta Idris, adakah semata-mata kerana dia seiras dgn arwah isterinya atau sememangnya Idris menyintainya sebagai Ari. Terjadi salah faham antara mereka, menyebabkan Idirs bergegas kembali ke Malaysia tanpa sebarang ucapan selamat tinggal utk Ari.

Hubungan mereka sepi tanpa sebarang berita. Ari hanya mampu menangis apabila Malini dan Haris memutuskan hubungan dn ibunya mahu menerima lamaran Haris utk memperisterikan Ari. Ibunya mula mendesak dan Ari tak sampai hati utk melukakan hati ibunya yang sudah cukup terluka tambah2 lagi dia terserempak dgn Malini yang manja di samping Idris.

Hasil perubatan hemopati, ayah Ari semakin sihat dan Ari mula terasa dia disayangi sebagai anak semula. Kata2 ayahnya menguatkan semangatnya utk menghadapi masa depan. Dia akur dgn pilihan keluarganya, menerima sesiapa sahaja yg difikirkan baik oleh keluarga. Tanpa kad jemputan, tanpa majlis persandingan, Ari tidak melakukan sebarang persiapan utk perlahwinannya.

Namun saat2 akhir sebelum menyarung persalinan pernikahan Ari mahu menghentikan semuanya membuatkan ibunya serasa nak pengsan. Dengan pujukan kakaknya Malini yg sanggup pulang dari Malvies, ayahnya dan kak Lin, Ari bersetuju dengan syarat ingin bertemu dengan bakal suaminya terlebih dahulu.

Ari tersenyum bahagia bila mengetahui bahawa calon pilihan keluarganya adalah insan yg amat disayanginya, Idris. Semuanya adalah hasil usaha abg Yus dan kak Lin yg telah menyuruh Idris bertindak cepat sekiranya benar2 mencintai Ari. Ari amat berterima kasih atas usaha abg dan kakak iparnya yg berusaha menyatukan cinta mereka selamanya.

0 comments: