CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 24, 2008

Secebis Kasihmu



Sinopsis dari buku:
Kasihku, kasih anak terbuang yg jauh di pinggiran kasih sayang. Rinduku, rindu yang terlontar jauh di dasar perasaan. terbiar dibawa arus rasa lalu hanyut di muara cinta yang paling dalam. Rasa kasih dan rindu bukan tidak pernah bersatu. Rasa kasih dan rindu bukan tidak pernah bercantum dan berpadu ... namun sengaja kau biarkan. Egokah kita sebenarnya?
Lalu kerana merasa tercabar dan dicabar, Putri melayan kasih jejaka lain dan membiarkan Zack menjeruk rasa. Bersama si jejaka, Putri cuba melayan perasaan, membalas tiap ungkapan cinta dan sayang dengan penuh perasaan. Namun Putri gagal ... hatinya tiada rasa ... melainkan rasa tawar dan hambar yg mencicip kesal ... Putri sedar, cintanya pada yang lain.

Mengisahkan Putri Surina Natasya yg dibuang di jalanan waktu berusia 4 tahun. Dia dihantar ke rumah anak yatim dan kemudian dipelihara oleh umi dan abun dengan penuh kasih sayang. Rasa dendam terhadap mama kandung yg telah membuangnya di jalanan menyebabkan Putri berubah menjadi tomboy dan lasak. Katrina adalah teman rapat Putri yg dikenali di rumah anak yatim dan Zack pula dikenali sejak belajar lagi dan kini bekerja di tempat yg sama.

Hubungan Putri dan Zack amat rapat ... bercerita dan bergurau tanpa had ... hingga sering berlaku pertengkaran, dan Katrinalah menjadi orang tengah. Zack menyintai Putri dlm diam , tetapi tidak berani meluahkan ... manakala Putri yg sering diejek buta perasaan telah menerima cabaran Zack utk menerima cinta seorang lelaki.

Putri menerima cinta sepupu Katrina, seorang jejaka tampan bernama Syamir. Syamir telah lama mencintai Putri sejak alam universiti, tetapi tidak dihiraukan oleh Putri, hinggalah pertemuan kali kedua mereka setelah masing2 bekerja. Zack merestui hubungan itu walau hatinya hancur lebur melihat kemesraan mereka. Zack sering melarikan diri dari bertemu dengan Putri menyebabkan Putri berkecil hati ...

Sementara itu muncul Puan Maria dlm hidup Putri. Suami Puan Maria adalah share patner kepada En. Khalid, bos tempat Putri bekerja. Pn Maria berusaha mendekati Putri dengan melibatkan diri dalam projek yg dibuat oleh Putri.

Sebenarnya Pn Maria menghidap kanser di stage akhir dan ingin menebus dosa silam terhadap anaknya Putri yg telah ditinggalkannya di jalanan lantaran keperitan hidup setelah kematian suami tersayang dan dihalau oleh keluarga mertuanya. Pn Maria berkahwin dengan En. Azlan dan memperolehi 6 org anak. Dia sudah puas mencari anaknya Putri dan menyesal di atas perbuatannya.

Kasih sayang dan perhatian yg ditunjukkan oleh Pn Maria menyentuh hati Putri dan hubungan mereka amat rapat. Namun Pn Maria masih tidak berani menceritakan hal yg sebenarnya, takut Putri enggan memaafkannya.

Putri merasakan hubungannya dengan Syamir hambar kerana di hatinya sentiasa merindui Zack tetapi dia enggan mengakuinya. Sementara Syamir pula terlalu baik untuk disakiti.

Sementara itu keadaan Pn Maria semakin teruk menyebabkan Azlan terpaksa menceritakan hal yg sebenar kepada Putri. Putri enggan memaafkan dan mengakui Pn Maria adalah perempuan kejam yg telah membuangnya. Pn Maria koma dan Putri melarikan diri ke rumah umi. Zack datang dan menyedarkan Putri supaya dapat memaafkan ibunya supaya tidak menyesal di kemudian hari. Kemaafan adalah sesuatu yg terindah dan Putri akur dengan kata2 Zack. Pn Maria sedar dari koma dengan kedatangan Putri dan meminta Putri mengubah penampilan diri ke arah lebih feminin. Pn Maria menghembuskan nafas terakhirnya dalam tidur.

Zack merayu supaya Putri dapat menerimanya sebagai kekasih ... Putri menolak walau di hatinya hanya nama Zack yg teratas, namun dia tidak sanggup melukai Syamir yg terlalu mencintainya. Zack mengambil keputusan utk berhijrah ke luar negara bagi menemani keluarga yg sudah lama menanti kedatangannya dan Putri juga bercuti 3 bulan utk menenangkan jiwa dan mencari balik dirinya yg hilang.


0 comments: