CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 7, 2008

Atas Nama Cinta - Lily Suriani


Sinopsis belakang buku:

"Firas... saat kau ucapkan ungkapan cinta, aku sudah bersedia serahkan segalanya. Untuk melafazkan cinta bukan mudah. Sekali kulafaz, hingga ke nafas terakhir cinta itu masih bernada dalam hati ini. Biarpun menjadi lilin yang membakar diri dalam kegelapan hanya untuk memberikan cahaya. Demi sebuah kejujuran yang ku agungkan, aku rela..." ~ Ardini"

Ardini... kerana rindu membuatkan aku mencintai dan menyayangimu.Segenap ruang nafasku, hanya namamu yang menciptakan irama cinta nanindah. Kau menghamparkan kasih untuk aku meniti batas-bataskebahagiaan bersamamu. Hingga aku berikrar, tiada nama lain yangbersemadi di hati ini." ~ Firas.

Sukarnya Firas menakluki hati dan cinta Ardini. Pelbagai cara dilakukan agar gadis pujaan hati menjadi miliknya yang abadi.Bukankah cinta itu satu pengorbanan? Dan itulah yang menguntumkan emanisan cinta. Ijab kabul bukti bahawa cinta mereka bukan hanya di bibir.Gelora ombak dan taufan telah mengaramkan bahtera cinta mereka ketika disinari cahaya bahagia. Namun, mengapa ada insan yang mencemburui keindahan cinta mereka? Mengapa perlu ada duri-duri yang menghalang mereka ke puncak kasih hingga hati mereka tercalar luka?Atas nama cinta, mereka berpegang teguh pada janji setia...

Mengisahkan Ardini yg sgt rapat dgn Abg Zahin yg merupakan sepupu dan saudara sesusuannya. Zahin kehilangan ibu bapa sejak kecil dan dijaga oleh ibu saudaranya yg memberi kasih sayang tak berbelah bagi.Keakraban Ardini dan Zahin sering disalahertikan.

Firas sudah terpikat bila pertama kali bertemu Ardini yg bekerja di bank. Macam2 usaha dibuat utk memikat hati Ardini. Ardini tak suka dikacau oleh jejaka 'gorila' (panggilan kerana badan Faris yg besar) , tapi dari hari ke hari dia dah pandai rindu rinduan kalau tak diusik oleh Firas. Zahin tergelak besar bila jejaka yg paling dibenci tu lah yg menjadi pilihan hati Ardini. Perhubungan ini asalnya mendapat tentangan keluarga Ardini terutamanya abangnya Arfan, kerana tubuh badan Firas yg besar dirasakan tidak sesuai dengan tubuh cilik Ardini.

Ardini nekad dengan keputusannya. Mereka akhirnya berkahwin dan melayari alam suami-isteri dengan bahagia. Baru beberapa bulan usia perkahwinan mereka, Firas terkena ilmu hitam yg dikenakan oleh Najihah utk mengikis kekayaan Firas. Firas tak dapat mengawal perasaan sendiri, dia sentiasa keliru dgn keadaan dirinya, setiap kali bersama Ardini, dia akan terbayangkan Najihah dan Ardini yang disayanginya sering disepak terajang.

Ada masa Firas seolah tersedar dan menyesal kerana dia sangat menyayangi Ardini. Dini tetap tabah walaupun Firas meminta utk berkahwin dengan Najihah. Keluarga Firas dan Ardini tidak dapat berbuat apa2 kerana Firas akan mengamuk sekiranya kemahuannya dihalang. Selepas Firas menyerahkan 40% sharenya kepada Najihah, Najihah membatalkan perkahwinan dan meninggalkan Firas yang telah kehilangan segala-gala yg diusahakannya.

Firas tertekan dan terpengaruh dgn pengambilan pil dadah. Semua ini adalah angkara Habibah yg mencintai Firas tetapi tidak dilayan. Habibah bersekongkol dengan Malik, teman sekampung Ardini yg pernah cuba utk merogol Ardini kerana cintanya tidak berbalas, namun berjaya diselamatkan oleh Firas yg sentiasa mengekori Ardini sebelum cintanya disambut dahulu.

Dini tetap tabah dan cuba menggunakan kekuatan cintanya utk memujuk Firas. Walaupun mengambil masa, Firas akhirnya akur dan masuk 'Rumah Penyayang' supaya dia dapat dipulihkan dan cinta mereka dapat dipulihkan juga. Setiap minggu Dini menjenguk Firas dengan membawakan makanan, malangnya Firas nekad utk tidak bertemu isterinya sepanjang tempoh pemulihannya. Habibah dan Malik ditangkap polis atas maklumat Firas dan dihukum gantung.

Keluarga Firas yg mengetahui hal itu, malu dengan kelakuan Firas mendesak Dini utk meminta fasakh , begitu juga dengan keluarga Ardini yg geram kerana anak mereka seolah digantung tidak bertali. Dari sehari ke sehari berlanjutan sehingga dua tahun, Firas tabah menghadapi siksaan gian angkara dadah manakala di luar Dini tabah menepis kata2 kasar dan pandangan serong orang terhadapnya.

Dini berhenti kerja dan menggunakan kuasa 60% sharenya dalam syarikat Firas dan memajukan perniagaan itu. Keengganan Firas bersemuka dgnnya amat memilukan hati Dini tapi kasihnya tetap utuh utk Firas sehinggalah muncul semula Haikal, rakan seuniversitinya yg memang menaruh hati pd Dini. Hubungan mereka menjadi akrab dan dia melamar Dini. Dini membuat sembahyang istikharah dan membuat keputusan utk terus menunggu Firas.

Firas akhirnya kembali ke pangkuan Ardini. Pertemuan semula setelah 2 tahun berlalu mengejutkan Dini kerana Firas telah berubah fizikalnya... kembali dgn susuk tubuhnya yg lebih kurus dan macho. Sementara itu Haikal yg kecewa dengan penolakan Ardini telah menceroboh masuk ke rumah Ardini utk merogol Ardini tanpa mengetahui bahawa Firas telah pulih dan berada di rumah. Ardini diselamatkan oleh Firas dan Haikal malu dengan perbuatannya.

Kini Faris lebih bertanggungjwab dan sanggup berhadapan dgn keluarga Dini yg sudah hilang kepercayaan kpd Firas sehingga pernah memaksa Dini bercerai dgn Firas. Mereka berbulan madu di Bukit Larut dan kembali ke kampung sewaktu majlis perkahwinan Zahin. Walaupun penerimaan keluarga Ardini agak dingin, namun Firas berusaha menunjukkan kesungguhannya sehingga diterima baik oleh keluarganya dan keluarga mertuanya.

0 comments: