CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 3, 2008

Bermadu Dalam Cinta

Sinopsis belakang buku:

Kerana cinta dia merana. Kerana cinta dia menderita. Namun kemeranaan bukan penderitaan yang panjang. Bila ketabahan pembentang jalan, senja tiba menggamit bahagia.

Nota :
Buku ini dah lama aku baca. Ingat sikit-sikit la watak dalam buku ini. Tapi antara jalan cerita yang aku suka. Ceritanya lebih kurang macam ni la ...

Mengisahkan Fatin yang putus tunang di saat akhir sebelum majlis perkahwinan. Keluarga pihak lelaki yang tidak sukakan Fatin mengunakan cara halus untuk menghalang majlis tersebut dan menuduh Fatin gila angkara ilmu halus yang digunakan.

Ayah Fatin yg amat tertekan dengan peristiwa memalukan ini telah diserang sakit jantung dan meninggal dunia. Bermacam tekanan yang digunakan oleh pihak keluarga lelaki hingga tidak seorang pun yang sudi mengambil Fatin bekerja.
Akhirnya Fatin telah diterima memasuki maktab perguruan. Wajah Fatin yang ayu menjadi kegilaan ramai termasuk salah seorang pensyarahnya iaitu Fadli yang selalu cemburu sebab Fatin baik dengan beberapa pelajar lelaki.

Sementara tu Fatin juga berkawan rapat dengan Hisyam, sepupu kepada bekas tunang. Tapi Fatin tak tau hal ni, apatah lagi Hisyam sebenarnya dah dipaksa bertunang dengan adik ipar kepada bekas tunangannya. Bila Fatin tau, dia sakit hati lalu nekad mainkan Hisyam dan juga bekas tunang dia yg macam gila talak (nama lupa) nak Fatin balik.
Dalam pada tu En Fadli ni Fatin layan sikit2 ... kebetulan Fatin dan Fadli ni sama kampung. Banyak la adegan menarik masa Fadli ni nak ngurat Fatin, balik kampung sama2 naik bas, hadiahkan bunga dan macam lagi2. Fadli masuk minang Fatin, dan Fatin serahkan pada ibunya sama ada menerima atau tidak.
Fatin dan Fadli kahwin. Hisyam accident, koma dan hilang ingatan. Hanya Fatin yg dia ingat. Masa ni la keluarga Hisyam sanggup melutut dan merayu kemaafan Fatin. Fatin yg lembut hati sanggup menjaga Hisyam sehingga pulih. Akhirnya Hisyam pulih dan Fatin & Fadli bahagia bersama.






4 comments:

Cikgu Eta said...

buku ni yg saya tak habis baca lagi...

Cikgu Eta said...

nama yg seroja lupa tu kalau tak silap saya Hana atau Hani

cempakasari said...

tq tulip merah, tapi nama bekas tunang fatin tu lupa gak...

seorang hamba Allah s.a.w said...

buku ni sye da baca.Jaln cite dye best gler dan menarik sgat.Name pakwe dye ynag putus tunang tu Azlan.pastu yang kawin dengan Fatin adriaana tu Fadil.Yg trgila-gila dkat fatin smpai accident tu Hisyam.sYE da khatam smapai 15 blas kli.Ni pun,mak sye punye buku.Sape-sape yg cari novel ni,ade dkat kdai buku trpakai di ampng point.