CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 25, 2008

Bertakhta Dihati


Najmi Syahadat.. merenung wajah itu buat kali kedua, terasa seperti menoreh luka di hati sendiri. Bertahun-tahun masa berlalu, dia masih menanti penjelasan yang tak pernah kunjung tiba. Tapi lain yang diharapkan, lain pula takdir yang datang. Lelaki itu hanya mampu mengungkapkan kata maaf, untuk hidangan jiwanya yang parah.


Dan... dia sudah puas menangis suatu masa dahulu. Ditinggalkan orang tersayang rasanya sakit sekali. Tapi ditinggalkan tanpa penjelasan, rasanya lebih sakit lagi. Pun, siapa dia mahu mempersoalkan semua itu? Sedangkan lelaki yang punya jawapan itu, sudah membawa pergi senda tawa bersama impian yang tidak sempat untuk ditunaikan.


"Merayulah, Najmi.. menangislah selagi masih berupaya menangis. Hakikatnya hati ini sudah begitu jerih untuk mengembalikan janji itu. Aku tak akan pernah berpaling."


Itu nekad Khairunasrya, tekad seorang yang pernah membilang tangga demi tangga walaupun ketika melangkah, hatinya sudah lama mati.


Nota:
7 tahun ditinggalkan ... Najmi kembali semula bersama seorang anak lelaki Danish Hakimi. Sukar utk menerima Najmi kembali, namun kerana kasihnya pada Aish makin ranum, kerana Aish mengingatkannya pada Nafisa, anaknya yg hanya sempat bernafas beberapa minit selepas dilahirkan.
Najmi berkahwin dgn sorang wanita Inggeris semata2 utk membalas sakit hatinya pada ibu n ayahnya. Mereka berpisah ketika Aish masih merah dan Najmi yg bersusah payah memelihara Aish. Ibu n ayah Najmi insaf dan menyesali apa yg mereka lakukan pd Najmi yg hatinya tetap utk Rya.
Najmi berusaha utk melembutkan hati Rya yang masih berdarah n parut yg sukar disembuhkan ... sedikit demi sedikit pintu hati Rya terbuka ... apatah lagi dengan restu ibu yg sering mengingatkan supaya redha dgn takdirnya. Rya akhirnya sedar bahawa Najmi tersepit antara isteri dan orangtuanya ... dan surat kemaafan yg ditulis oleh ibu Najmi sebelum kematiannya menyedarkan Rya bahawa penantiannya selama ini berbaloi.

0 comments: