CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 14, 2008

Rahsia Hatiku - Maria Alina

Sinopsis blkg buku:

Novel yang penuh suka duka seorang gadis yang ingin mengembalikan hubungan kekeluargaan yang keruh ini pasti menyayatkan hati anda. Iman Najwa cuba meraih kasih sayang nenek yang menilainya setaraf dengan sampah terbuang.
Dia turut berhadapan dengan kemelut cinta tiga jejaka. Antara Alif Iskandar, Badrul dan Kamil merupakan jejaka yang paling rapat dengannya. Antara kasih sayang, cinta dan persahabatan; antara ego, cemburu dan dendam; juga antara kesetiaan, kecurangan dan pengorbanan... merupakan permainan sandiwara dalam hidupnya. Mampukah dia mengotakan janji dan impiannya menjadi suatu kenyataan? Dapatkah dia memaut sekeping hati nenek yang keras bersalut kebencian itu. Siapakah jejaka yang bertuah bertakhta di hatinya?
Ringkasan citer lebih kurang gini la ...
Ayah Iman Najwa, Bukhari dibuang keluarga kerana berkahwin dgn org kebanyakan, Rosnaida , gadis Kelantan. Rumahtangga mereka bahagia, namun jiwa Bukhari tidak tenang selagi tidak berjaya mohon kemaafan dri ibunya, Datuk Mazni. Bukhari dan Rosnaida meninggal dunia akibat kemalangan, jadi harapan tergantung pada Iman utk menyatukan balik keluarganya.
Iman dan Badrul berkawan sejak alam persekolahan lagi.
Suatu hari Iman didatangi Naila, adik ayahnya yg baru balik luar negeri ... Selesai STPM, Naila mengatur rancangan ... Iman dijadikan org gaji di rumah neneknya dlm usaha utk mendekati neneknya. Iman menjadi pembantu kepada cucu Datuk Mazni, Iskandar iaitu anak Naila. Mulanya hubungan Iskandar dan Iman keruh, tapi lama-kelamaan Iskandar menyedari banyak kelebihan dan keistimewaan pada Iman.
Pelbagai suka duka yg terpaksa Iman lalui, sehinggalah dia diterima sebagai cucu oleh Datuk Mazni. Sementara itu Badrul yg mengikuti pertukaran pelajar ke Perancis, berkenalan dgn Siti Sarah, namun cintainya tetap utk Iman w/pun Siti Sarah menaruh hati padanya. Iman dipujuk supaya menikah dgn Iman kerana Naila tidak suka iskandar berkawan rapat dgn Salina, bekas model yg dipecatnya kerana masalah disiplin.
Iman bersetuju berkahwin dengan Iskandar stlh kecewa melihat Badrul keluar dengan St Sarah. Namun mereka buat perjanjian bhw pernikahan hanya di atas kertas sehinggalah Iman habis belajar dan Iskandar selesai uruskan bisnes di London.
Hampir 2 tahun mereka berjauhan ... akhirnya Iskandar pulang. Salina memfitnah Iskandar telah membuntingkan dia dlm satu kejadian yg dirancang oleh Salina sendiri. Hanya ujian DNA yg dpt membuktikan kebenarannya. Sementara itu Iskandar melihat Badrul yg kini bekerja di syarikat mereka berdua2an bersama isterinya ... Iskandar cemburu dan menuduh mereka berzina lalu melarikan diri semula ke London. Badrul akhirnya berkahwin setelah DNA yg dipalsukan oleh Eric, kekasih Salina di London mengesahkan bahawa Shamin adalah anak iskandar.
Iman mengandungkan anak Iskandar namun tidak diakui oleh Iskandar. Zarul lahir dan membesar tanpa bapa ... namun rapat dgn Kamil, kwn lama Iman yg turut menyambut kelahiran Zarul dahulu. Selama 5 thn Shamin anak yg cacat dijaga sepenuh k/syg oleh Iskandar, sehingga berlaku tragedi, Salina menembak mati Eric kerana membuat pengakuan bhw Shamin adalah anaknya. Shamin turut mati kerana terkejut.
Iskandar insaf apabila pekerjanya Ahmad Fuad dtg ke London dan membawa gambr Zarul, yg saling tak tumpah seperti dirinya. Iskandar nekad kembali ke Malaysia, malangnya Iman akan berkahwin dgn Kamil. Kamil rela mengundurkan diri kerana tahu Iman masih mencintai Iskandar, dan Zarul sendiri lebih menyayangi Iskandar sebagai bapa.

0 comments: