CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 28, 2008

Andainya KuTahu

Sinopsis belakang buku.

Ibunya murtad!
Sali Aida malu lantas menidakkan kehadiran wanita yang melahirkannya ke dunia. Padanya kasih nenek adalah segala-galanya namun bukan untuk selama-lamanya. Kedewasaan menyedarkan dia ada ruang kosong dalam hidupnya.

Sunny muncul ditengah-tengah kekosongan itu. Kehadiran Sunny untuk menyatukan dia dan ibu menyingkap nostalgia manis masa lalu. Tanpa diduga kehadiran Sunny menyemai cinta melakar rindu. Lain misi lain pula yang terjadi. Mereka hanyut membina impian yang tidak kesampaian terdampar kelemasan dilambung ombak cinta yang nyata berkesempadan....

"Ya Allah tabahkanlah hati hambaMu ini. Jauhkan aku dari kesesatan. Dorongkan aku hambaMu yang lemah ini ke jalan yang Kau redhai." Semoga Sunny juga tabah menerima perpisahan yang menyakitkan ini....
Seandainya kutahu kau memang milikku...
Seandainya kutahu begitu luhur hati ibu...
Taklah seberat ini beban penderitaan yang ku galas dibahu..

Ulasan:

Novel ini mendapat kritikan dari pengkritik buku. Tapi aku cukup menyukai jalan cerita dan gaya bahasanya. Ia memaparkan masalah keluarga Sali Aida yang beribukan seorang Cina mualaf yang tidak disukai oleh nenek sebelah bapanya. Sali Aida terpisah daripada ibunya sejak kecil sejak ibunya bercerai dengan bapanya Zain. Lalu, Sali dibesarkan oleh neneknya dengan disumbat pelbagai cerita tentang ibunya yang murtad.

Kehadiran Sunny, abangnya yang berlainan bapa, membawa Sali kembali ke zaman dia menjalani kehidupan dengan ibunya, Jenny tetapi Sali tidak dapat menerima hakikat bahawa ibunya telah murtad. Kewujudan perasaan cinta terlarang terhadap Sunny menjunamkan Sali ke dalam lurah perasaan yang tidak keruan. Mana mungkin dia jatuh hati dengan abangnya sendiri?

Sali mendapat tawaran mengajar di perkampungan di Johor. Semuanya kerana ingin lari dri perasaan cintanya pada Sunny. Pertemuan dgn Dhel, sedikit menerbitkan rasa sayang buat guru muda itu, malangnya Dhel suami orang yg bermasalah dgn isteri. Zulkifli sentiasa menagih cinta, malangnya ia mata keranjang. Jeff, abg kepada kwn baiknya, hampir dijodohkan namun akhirnya Sali menyedari bhw sayangnya pada Jeff tidak lebih dri sayang adik pada abang.

Nenek Sali telah diselamatkan oleh seorang wanita sewaktu menunaikan haji. Rupanya Allah membuka ruang di hatinya bhw Jenny menantu yg disangkanya murtad adalah muslimah sejati yg menggunakan nama Jemimah, yg juga tlh beberapa kali membantunya di Mekah. Nenek Sali insaf dan nekad menyatukan kembali kasih anak dan ibu yg lama terpisah.

Nenek Sali mengetahui kisah cinta Sali-Sunny setelah Sali terlibat dlm kemalangan. Jenny mendermakan darah buat Sali tapi merahsiakan indentiti diri. Sunny memeluk Islam dan menggunakan nama Sani. Cinta mereka direstui semua kerana Sani adalah anak kepada kakak Jenny dan bukannya abg tiri Sali.

0 comments: