CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 6, 2008

Saat Hilang Cintamu

Sinopsis belakang buku:
Aku terbuang ke rimba nista yg gelap dan penuh ranjau duri. Namun ku pasrah dan rela pada takdir-Nya. Cintamu menemaniku sepanjang waktu membuat aku jadi insan yang paling bahagia. Namun apa daya, kebahagiaan kita sedetik cuma.
Hanya Intan yg jadi peneman, buat menempuhi hidup yg masih panjang. Tanpa kau disisi, aku terus nanar mencari cinta sejati. Apakah akan kutemui lagi cinta yg sesuci embun pagi.

Sinopsis:
Tengku Ashriel dan Huda berkawan rapat di sekolah. Suka sama suka, tetapi tidak pernah terluah. Farah Dania, gadis bandar yg baru berpindah sekolah, secara terus terang menyukai Ash menyebabkan Huda rasa terpinggir kerana merasa tidak setaraf dengan kedudukan Ash dan Farah Dania.

Walau Ash melayan Farah dengan baik, tapi dihatinya tetap Huda. Farah yg sakit hati, berpura2 baik dengan Huda, tetapi merancang sesuatu dengan Saidin utk mengenakan Huda. Huda dirogol dan hamil angkara Saidin.

Demi rasa cinta, Ash sanggup mengahwini Huda dan dihalau keluar oleh keluarga masing-masing. Mereka ke Langkawi dan menumpang di rumah Sheikh Husin dan Mak Siti, seorang guru mengajar Al'Quran.

Huda meninggal dunis selepas melahirkan Intan Nuradriana. Dengan bantuan Sheikh Husin sekeluarga, Ash membesarkan Intan dengan mengusahakan chalet.

Kemudian, Ash telah menyelamatkan Kelly, seorang gadis cina yg sgt mirip Huda, yg ingin melemaskan diri di laut kerana suaminya mati akibat kemalangan pada hari perkahwinan mereka dan sering dianggap sial oleh keluarga. Tertarik dengan corak kehidupan keluarga Sheikh Husin, Kelly memeluk Islam dan memilih Nur Akma sebagai nama barunya.

Ash kembali ke Kuantan demi mencari perogol Huda dan menemui nendanya Tengku Zubaidah. Saidin mengahwini Farah Dania untuk merampas harta keluarga Farah dan memperlakukan Farah seperti pelacur. Farah mati kerana dihidapi HIV tetapi sempat memberitahu Ash tentang rancangan jahatnya dahulu bersama Saidin hingga memusnahkan masa depan Huda dan Ash.

Akhirnya, Ash berkahwin dengan Nur Akma(Kelly). Sebenarnya Huda adalah kakak kandungnya kerana ibu bapanya menganggap anak perempuan sebagai sial dan menyerahkan Huda pada satu keluarga Melayu yg tidak mempunyai anak. Kini ibu bapanya telah insaf dan Ash dan Nur Akma kembali ke pangkuan keluarga yg pernah membuang mereka.

Nota: Buku ini adalah pemberian suami tersayang.

1 comments:

iamtheemptygurl said...

like sgt this novel..sinopsis pon best ;)..tp xpenah bace laa