CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 15, 2008

Buat Yang Terakhir


Sinopsis belakang buku;
Dalam dingin musim salji... tawa ria kita bagai pesta. Persahabatan di rantauan, pertemuan yang tidak dirancang, menjadikan aku serba salah mengenalimu. Sekilas pandang, kerlingan matamu menyatakan segalanya. Sahabat, dalam derai putih salji, aku cuba menikmati manisnya bulan madu kami. Namun tergamaknya kau menodaiku, isteri sahabat baikmu. Lalu bulan maduku menjadi racun. Dan zuriat ini buktinya, segalanya persis wajahmu.

Nota
Novel yang amat panjang. 781 muka surat. Insyaallah ada masa lapang, aku akan rumuskan perjalanan cerita novel ini, agak menarik, tungguuuu!

Zarith Sofia, seorang gadis kampung yg dimalukan pada majlis pertunangannya. Tanpa pengetahuan Idris, bakal tunangnya, pihak keluarga lelaki membatalkan pertunangan sebaliknya menghantar cincin kepada sepupunya Junaidah. Junaidah menabur fitnah mengatakan Zarith sudah tercemar. Zarith Sofia dan keluarga menerima tamparan hebat akibat peristiwa memalukan itu.

Atas nama cinta,Idris dan Zarith nekad untuk berkahwin. Namun bagi keluarga, Zarith bukan barang mainan. Demi maruah adiknya, Long Shukri menikahkan Zarith dengan Rizman, bos tempatnya bekerja. Zarith rela dalam paksa.

Selepas berkahwin, Rizwan ditugaskan di Norway. Bulan madu mereka yg dingin akhirnya menjadi hangat pabila kebaikan Rizman menyentuh hati Zarith. Namun perkenalan Zarith dengan Ikhwan Shah menjadi penyebab segala. Walau hatinya terhibur dengan Ikhwan, tapi batas sebagai isteri tetap dipelihara.

Tanpa diduga, Rizman dan Ikhwan adalah rakan lama yg telah terpisah. Rizman sering mempelawa Ikhwan datang ke rumah tanpa menyedari hati Ikhwan sudah berbunga cinta terhadap Zarith. Sewaktu ketiadaan Rizman, Ikhwan memasukkan pil khayal dalam minuman Zarith, sehingga terjadinya noda yg membuahkan benih dalam rahim Zarith. Zarith pulang ke kampung untuk merawat hati yg lara.

Di tanah air, Zarith dan Rizman bahagia menyulam cinta sehingga dikurniakan 3 cahaya mata. Kecantikan Zarith turut menjadi igauan Dato' Kahar sehingga menimbulkan sengketa akibat sifat cemburu Rizman.

Ahmad Afzan, putera sulung mereka jatuh sakit. Rizman kecewa pabila ujian darah jelas menunjukkan bahawa anak yg ditatang bagai minyak yg penuh bukanlah darah dagingnya. Rizman menghilangkan diri begitu sahaja w/pun Zarith membuat pengakuan bahawa dia adalah mangsa kerakusan teman baiknya sendiri. Zarith diceraikan hanya melalui sepucuk surat dari peguam.

Zarith mengharungi hidup bersama anak2 dengan seribu kepayahan. Semua harta tergadai demi menyembuhkan penyakit Afzan yang kian kritikal. Si anak amat merindukan si ayah, tapi Rizman hilang tanpa jejak.

Akhirnya Zarith terpaksa menerima lamaran Dato' Kahar yg sanggup membiayai perubatan Afzan dan melunaskan rumah yg hampir tergadai. Walau janji dipenuhi, Dato' Kahar adalah seorang lelaki yg bernafsu binatang. Zarith terikat dengan status sebagai isteri dan diperlakukan semahunya sehingga Zarith hilang upaya dan mula mengabaikan Afzan di hospital. Dato' Kahar juga memperisterikan Zarith atas tujuan tertentu untuk menerima pengampunan bagi gelaran Tengku yg telah ditarik atas perlakuan jahatnya.

Lantaran tidak tertahan dengan kebuasan Dato' Kahar, Zarith mohon dilepaskan. Dato' Kahar menderita selepas berpisah dengan Zarith, menjadi pemabuk dan murung hingga mendapat stroke dan lumpuh separuh badan. Zarith mengandungkan anak Dato' Kahar, tapi tiada siapa yang tahu.

Selepas bercerai, Zarith dan ibunya berniaga nasi lemak untuk meneruskan kelangsungan hidup. Peristiwa barang jualan ibunya dirampas pihak berkuasa kerana aduan pemilik bangunan, menimbulkan kemarahan Zarith sehingga menyerang si pemilik bangunan Sofia Holding.

Ikwan Shah rupanya pemilik bangunan Sofia Holding, nama yg diabadikan untuk wanita yg sentiasa dicintainya iaitu Zarith Sofia. Pertemuan dengan Ikhwan memenuhi hajat terakhir Ahmad Afzan yg teramat merindui ayahnya selepas kehilangan Rizman. Ikhwan turut disenangi dan disayangi oleh anak2 dan keluarga Zarith.

Zarith kembali ke kampung untuk merawat hati yg rawan setelah kematian Ahmad Afzan. Idris kembali sebagai penyelamat Zarith dari dibelit ular sawa sewaktu di kebun getah ibunya. Belum hilang kejutan hampir dibelit sawa, peguam Dato' Kahar menemui Zarith untuk memberitahu keinsafan Dato' Kahar yg kini terlantar dan nazak.

Zarith ditemani Ikhwan berjumpa Dato' Kahar dan memberitahu tentang zuriat yg dikandungnya. Ikhwan kecewa setelah mengetahui status sebenar Zarith tetapi bangga dengan pengorbanan Zarith terhadap anaknya. Dato' Kahar juga mewasiatkan rumah yg didiaminya untuk anak yg bakal dilahirkan.

Dato' Kahar meninggal dunia sewaktu Zarith sedang bertarung nyawa melahirkan zuriat mereka. Sepasang kembar menjadi pengganti dan pengubat rindu Zarith terhadap Ahmad Afzan yang telah pergi.

Rizman kembali dan meminta maaf atas kesalahannya. Walau maaf diberi, tapi hatinya sudah beku untuk Rizman kerana disisinya telah ada seorang lelaki yg setia dan sanggup berkorban demi cintanya yg tidak pernah padam terhadap Zarith. Moga Ikhwan Shah selamanya kan menjadi kebahagiaan buat Zarith yg sudah lama menderita.

Sumber : Library MOF

0 comments: